Distans kit Volvo 700 900

Plattorna är i första hand konstruerade för att korrigera hjulvinklarna på en sänkt bil, framförallt cambern men även "bump steer" som också blir fel om man sänker för mycket, camberförskjutningen är den viktigaste hemligheten till bra fäste i kurvorna, den negativa cambern måste öka vid kraftig kurvtagning eftersom bilen alltid kränger lite, och resulterar i att man annars kör på utsidan av däcket och tappar fästet.

En bra grundregel är att vinkeln mellan fjäderben och bärarm inte får vara mer än 90grader när hjulet är helt infjädrat, man måste också mäta rätt, bärarmen är knepig då den har en osynlig linje, man måste mäta led till led, och eftersom spindelledens kula sitter ovanför bärarmen får man uppskatta lutningen, som sagt, led till led. samma sak gäller fjäderbenet på tillexempel senare 960.
Skulle lutningen vara över 90grader så behövs det tjockare distanser som medföljer 2st, flera kan givetvis köpas om bilen är extremt låg.

Styrvinkeln är steglöst ställbar, längst ut på distansen motsvarar ungefär original, längst in så blir det ca 65grader, alltså betydligt mer än vad som lär få plats i hjulhusen, det är viktigt att ställa in vinkeln samma på båda sidor, samt att däcken inte får ta i, för då bromsas framvagnen och man snurrar tvärt.

NYHET! Uniballsen är nu chromoly kvalité, samt att dom speciella hylsorna är "missaligned" för att få extremare arbetsvinkel än vad uniballsen egentligen kan ge

Fungerar bäst ihop med dom justerbara bärarmarna, då blir där plats till ca 15 grader mer vinkel än med originalbärarmarna

Det inre spåret till styrleden (uniball) är för att få Paralell steer, det yttre spåret behåller original True ackerman, men även där går att ställa styrvinkeln

Ytbehandlat stål

Komplett bolt-on kit   

 
Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)